ردکردن این

نخستین نشانه‌های مربوط به گیاه قهوه و تاریخچه آن در قرن۶تا۷ میلادی و با نظریه ای دیگری در قرن ۹یا۱۱ میلادی مشاهده شده است

تاریخچه پیدایش قهوه

نخستین نشانه‌های مربوط به گیاه قهوه و تاریخچه آن در قرن۶تا۷ میلادی و با نظریه ای دیگری در قرن ۹یا۱۱ میلادی مشاهده شده است. آنطور که در منابع آمده است یک چوپان اتیوپیایی به نام کالدی ( Kaldi ) دیده است که گوسفندانش پس از خوردن برگ‌های یک درخت خاص، انرژی مضاعفی پیدا کرده‌اند! پس از مدتی مردم قبیله‌ی گالا ( Galla ) ابتدا میوه‌ی آن درخت را با روغن های حیوانی مخلوط کردند و متوجه افزایش انرژی خود شدند. سال‌ها بعد یعنی در حدود قرن 12 میلادی برای اولین بار قهوه به شکل یک نوشیدنی در اتیوپی مصرف شد.

 

به لحاظ اولین برخورد و تنوع ژنتیکی کشور اتیوپی و منطقه ی شاخ آفریقا مبدا پیدایش گیاه قهوه می باشد. گیاه قهوه به صورت درخت یا درختچه رشد می کند و بلندی آن بین ۳ تا ۱۰ متر است و ۳ تا ۵ سال پس از کاشته شدن محصول می‌دهد. شکوفه گل‌های گیاه قهوه سفید رنگ و با رایحه ای شبیه به گل یاسمین می باشد. میوه‌های گیاه قهوه به صورت کلی تخم‌مرغی‌شکل‌اند و به صورت خوشه‌آویزان می‌شوند. بین ۶ تا ۹ ماه زمان لازم است تا میوهٔ قهوه از رنگ سبز به زرد و بعد قرمز یا بنفش بدل شود و کاملاً برسد. میوهٔ رسیدهٔ قهوه را به صورت  دستی یا ماشینی می‌چینند، می‌شویند و معمولاً در نور خورشید خشک می‌کنند. البته روش‌های صنعتی نیز برای خشک کردن قهوه وجود دارد. برای حفظ یکدستی محصول، معمولاً میوه‌ها را بر اساس وزن و اندازه جدا و بسته‌بندی می‌کنند.پس از مراحل فرآوری دانه سبز قهوه با رعایت روش های استاندارد بسته بندی در وزن های مختلف به صورت کیسه ای تحویل خریداران می شود و سپس برای مرحله برشته کاری به کارگاه ها منتقل می شود. دانه‌های قهوه پس از مرحله ی برشته کاری و فرآیند گاز زدایی در جای خشک و خنک نگهداری می‌شود.