ردکردن این

پس از کشت و برداشت محصول، گیاه قهوه آماده فرآوری و ارسال به کارخانه و کارگاه های برشته کاری است.

 

Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on telegram
Telegram
Share on facebook
Facebook

از مزرعه تا فنجان

پس از کشت و برداشت محصول، گیاه قهوه آماده فرآوری و ارسال به کارخانه و کارگاه های برشته کاری است.

بهتر است قبل از پرداختن به مسئله کمی در مورد مرحله فرآوری میوه قهوه برای مخاطبین عزیز توضیح دهیم.

پس از آنکه گیلاس های قهوه چیده شد برای رسیدن به دانه سبز داخل میوه نیازمند مراحل متعددی هستیم که فرآوری نامیده میشوند.

به طور کلی روش های مختلفی در جهان برای فرآوری میوه قهوه وجود دارد که ما در اینجا به سه روش اصلی اشاره میکنیم:

الف) فرآوری خشک یا طبیعی

ب) فرآوری شسته یا خیس

ج) فرآوری عسلی

حالا که کمی با مرحله فرآوری و روش های مختلف آن آشنا شدید بهتر است بدانیم که چطور و با چه روش هایی دانه سبز قهوه به دست برشته کاران میرسد.

دانه های سبز قهوه پس از طبقه بندی کیفیت محصول در  سه سطح کلی و عمومی قهوه های کامرشیال یا تجاری، پریمیوم یا خاص متوسط و اسپیشیال یا ویژه در کیسه های کنفی همراه با وکیوم سبز در وزن های مختلف بسته بندی میشوند.

دانه های سبز بسته بندی شده بین یک تا سه ماه در انبار مزرعه جهت همسان سازی رطوبت باقی مانده و سپس آماده عرضه به خریداران می باشد.

در برخی کشورها، انجمن ها و فدراسیون های مستقلی برای عرضه دانه سبز وجود دارد،بهتراست بگوییم در کشورهایی که تحقیق و توسعه و پیشرفت اهمیت دارد، این نهاد ها پس از تضمین و خرید دانه سبز برداشت شده توسط کشاورز، این محصول را با سازوکارهایی اصولی به دست خریدار میرسانند.

اما در برخی کشور های تولید کننده قهوه، دیگر خبری از فعالیت این نهادها نیست و کشاورز به طور مستقیم و بدون حمایت های سالانه تضمینی محصول برداشت شده خود را با قیمت هایی به مراتب پایین تر به خریداران عرضه میکند.

 

در همه جای دنیا کشاورزان قهوه بخش کم درآمد این زنجیره ثروت هستند در حالی که بیشترین زحمت را در کشت و عرضه قهوه برعهده دارند.

پس از خرید محصول قهوه زمان انتقال آن به انبار های مخصوصی از لحاظ دما، رطوبت و گردش هوا میرسد. در اکثر کشورها خبری از انبارهای تخصصی نگهداری قهوه نیست. البته به جز کشورهایی که نگاهی تخصصی به قهوه دارند.

دانه های سبز قهوه از راه های زمینی، دریایی و هوایی به کشورهای مقصد منتقل میشوند، بیشترین روش انتقالی از راه های دریایی انجام میپذیرد.

حمل ونقل ایمن، ارزان دلیلی بر این مدعا است.

پس از رسیدن کشتی های غول پیکر به بنادر و گمرک کشورها دانه های سبز قهوه از  راه زمینی به انبار ها یا کارگاه های برشته کاری منتقل و آماده مرحله ای به نام برشته کاری هستند.

این مرحله شاید مهمترین قسمت قهوه در هر کشوری باشد.

مرحله برشته کاری نیازمند شناخت اصولی، علمی و کاربردی از دنیای قهوه است تا دانه سبز به محصولی تبدیل شود که منابع مالی جدید ایجاد کند.

دانه های سبز قهوه پس از مرحله برشته کاری نسبت به اهداف  بازار آن کشور آماده مصرف جامعه است.

این محصول کشاورزی و غیرقابل مصرف حالا تبدیل به محصولی جذاب و قابل مصرف شده است که در طبقه بندی مصرف جامعه از کافه ها، قهوه فروشی ها، فروشگاه های قهوه بیرون بر و دیگر ردیف های شغلی مربوط به قهوه یافت میشود.

امیدواریم توانسته باشیم روایتی جذاب و دوستداشتنی، از مزرعه تا فنجان شما، بازگو کرده باشیم.